Index FAQ Użytkownicy Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Szukaj Zaloguj
Forum www.onlyfiles.fora.pl Strona Główna
Rejestracja       Profil        Galerie
Sponsorowani podszywacze?

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.onlyfiles.fora.pl Strona Główna Internet
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
cristiano
Administrator



Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Polska

PostWysłany: Wto 12:49, 15 Lip 2008 Temat postu: Sponsorowani podszywacze?

Spory o linki sponsorowane za Oceanem są na porządku dziennym. Czy w Polsce doczekamy się podobnych?



Dowodów na to, że firmy coraz większe znaczenie przywiązują do linków sponsorowanych, nie trzeba szukać w raportach finansowych Google'a.
Czasem wystarczy lektura pism sądowych.
Najświeższy przykład: NameSafe vs LifeLock (obie firmy zarabiają na zapobieganiu kradzieżom tożsamości)

W skrócie: NameSafe oskarża konkurenta o bezprawne użycie marki. Konkretnie o to, że gdy w wyszukiwarce internauta wpisze hasło NameSafe, w linkach sponsorowanych pojawi się odnośnik do strony internetowej LifeLock, w dodatku w tymże odnośniku też znajdują się marki NameSafe czy NameSafe.com.

Ani w Stanach, ani w zachodniej części Europy, takie sprawy nie są akurat niczym nowym - np. firma CNG Financial żądała, by Google blokowało wykupywanie reklam wyskakujących na zwrot "check 'n go" (zwrot zastrzeżony przez CNG). Zaś we Francji - i to już w 2005 r. - sąd, na wniosek sieci hotelarskiej Le Méridien, zmusił Google do zablokowania w AdWords słów kluczowych "le méridien" oraz "méridien" (to słowo potoczne, oznaczające południk). Podobne rozstrzygnięcie wymusił LMVH (producent m.in. luksusowych torebek Louis Vuitton), choć sprawa dotrze chyba aż do unijnego trybunału.

I tak się zastanawiam, kiedy w Polsce firmom zacznie przeszkadzać, że gdy internauta wstuka ich nazwę (bądź należące do nich marki) w okienko wyszukiwarki, to wyskoczy link do strony konkurenta? (jeśli kogoś interesuje, jak to wygląda od strony prawnej, czyli o jakie przepisy mógłby zahaczyć przedsiębiorca, to dość wyczerpująco opisał to Olgierd Rudak)

W zasadzie w Polsce słyszałem tylko o jednej tego typu sprawie - ale wówczas chodziło o kod źródłowy. W 2004 r. poznański sąd uznał, że jedna z firm remontowo-budowlanych, umieszczając w metatagach hasło "pol-gaz" (a to było częścią nazwy innego przedsiębiorstwa) zastosowała reklama wprowadzająca klienta w błąd.

Z walką sądową o linki sponsorowane jeszcze się w Polsce nie zetknąłem - a ewentualnych punktów zapalnych nie trzeba by szukać daleko.


Na hasło "merlin", wyskoczy w Google internetowy sklep Empiku. Na "pzu" - strona internetowa promująca ubezpieczenia AC Warty (a konkretnie lichoniespi.pl), na "easycall" wyskoczy IPFon (obie to marki telefonii internetowej), na Media Markt i Electro World wyskoczy strona e-sklepu megamedia.pl.

Abstrahując od tego, czy tego typu blokady (zwłaszcza słów również potocznych) to nie zbytnie rozszerzania własności intelektualnej i abstrahując od tego, jak sądy polskie zapatrywałyby się na to, czy takie działania to bezprawne użycie cudzej marki w obrocie gospodarczym, pytanie - kiedy spółki dostrzegą, że być może warto zawalczyć o to, co widzą internauci, gdy wstukują ich nazwy lub nazwy produktów do wyszukiwarek.

Chyba dwa lata temu (nie zalinkuję, bo już tekst niedostępny) robiłem małe rozeznanie w tej sprawie. Wówczas na hasło "pzu" wyskakiwał link do polskiego oddziału francuskiej firmy ubezpieczeniowej Prévoir (nikt z tej firmy nie potrafił wytłumaczyć, skąd ten link się wziął).

PZU nie interweniowało ("Istnieje mała szansa, że ktoś pomyli reklamujące się w serwisach wyszukiwawczych firmy z naszymi usługami - usłyszałem wtedy w biurze prasowym").

Inną odpowiedź miało o2, do którego należy Tlenofon - przy wynikach na "tlenofon" wyświetlała się reklama telefonii internetowej Eteria.net, powstała nawet strona [link widoczny dla zalogowanych] przekierowująca na stronę Easycall.pl. Jej właściciel niespecjalnie się krył z intencjami - przez kilka sekund, przed przekierowaniem, internautów witał napis "Tlenofon? Tutaj go nie znajdziesz... Mamy jednak dla Ciebie coś o wiele lepszego".
Odpowiedź o2? - Sprawa w sądzie ciągnęłaby się ze trzy lata. W ten sposób tylko zyskaliby na rozgłosie - skwitował rzecznik spółki.

Dziś jednak - choć danych dotyczących Polski Google nie ujawnia - na linki sponsorowane spółki przeznaczają coraz więcej pieniędzy. Czy podejście firm do "podszywaczy" (celowo w cudzysłów, gdyż nie chcę przesądzać, czy tego typu działania to faktycznie w każdym wypadku celowe podszywanie) się zmieni? Czekam na pierwszych chętnych Wink




Tomasz Grynkiewicz
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.onlyfiles.fora.pl Strona Główna -> Internet Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2002 phpBB Group
Thčme DarkX créé pour phpnuke par Mtechnik.net et modifié pour phpBB 2 par BreakoBus
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)

Regulamin